? ??????????????Believe? ????? ?? ???Rating: 4.3 (41 Ratings)??1 Grab Today. 21102 Total Grabs. ??????Prev
iew?? | ??Get the Code?? ?? ????1?? ?????Spring? ????? ?? ???Rating: 4.7 (17 Ratings)??1 Grab Today. 16964 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy In BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

KENTANG KEBEBASAN

Suatu ketika dahulu ,ada seorang guru yang meminta murid-muridnya untuk membawa satu kantung plastik jernih ke sekolah.Lalu di minta setiap orang memasukkan beberapa biji kentang kedalamnya. Bilangan kentangnya pula bergantung kepada bilangan orang yang tidak mahu dimaafkannya.Setiap kentang itu perludiberi nama orang yang tidak mahu dimaafkannya.
Mereka dikehendaki membawa kemana sahaja kentang didalam kantung plastik itu kemana sahaja mereka pergi selama seminggu genap,tak kira siang atau malam.Walaupun ketika mereka hendak tidur dan dijinjit semasa berjalan.
Lama-kelamaan kentang-kentang itu semakin tidak menentu bentuk dan baunya.Akhirnya masa yang diberi selama seminggu telah tamat.Hampir semua murid yang membawa kantung plastik itu pun mengambil keputusan untuk membuangnya dari terus menyimpan kantung plastik itu.
Hasil daripada tugasan ini,murid-murid itu dapat pengajaran bahawa suka duka membawa kantung kentang itu sesunguhnya tidak menyenangkan atau menyeronokkan.Ini bermakna memaafkan orang lebih baik daripada membawa beban kemana sahaja kaki melangkah.
Memaafkan orang adalah lebih baik dari mendendami sesama manusia

0 comments: